Aston Martin Valkyrie AMR Pro
Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Ajuns anul acesta la cea de-a 88 ediție, Salonul Internațional Auto de la Geneva a fost dintotdeauna văzut drept evenimentul perfect pentru mărcile exotice dornice de afirmare, casele de design în căutarea perfecțiunii sau chiar vechii creatori de automobile – carosieri.

Pininfarina HK GT
Pininfarina HK GT

Unul dintre cele mai „intime” saloane auto de anvergură ale lumii – suprafața sa expozițională nu are nici o șansă în cazul unei comparații cu evenimentele de toamnă de la Frankfurt sau Paris, ori măcar cu cele din eșalonul doi de la americani – Geneva excelează la capitolul „calitatea bate cantitatea”… Astfel, chiar dacă prin poziția sa primăvăratecă acesta pierde oarecum startul începutului de an, evenimentul din Elveția este în continuare perfect dacă ești un adevărat pasionat al zeului automobil. Practic, majoritatea producătorilor auto de pe continent pregătesc un adevărat tur de forță, iar ei sunt dublați și uneori chiar depășiți de cele mai exotice și năstrușnice concepții și concepte posibile. Nimeni nu va avea ocazia să se plictisească la Geneva, iar anul acesta și mai puțin dacă fanii sunt mai ales interesați de sectorul electrificării. La fel ca în ultimii ani, Geneva a stat încă odată sub semnul electrificării – însă noi de această dată nu vom vorbi despre smart-uri electrice sau viitoarele modele mild hybrid ale vreunui producător în masă. Nu, din contră – vom merge direct la vârful piramidei, acolo unde sunt plămădite visele… de această dată cu aromă de electroni.

 Hibridizarea aduce performanța

Ne-am obișnuit ca modelele hibride să pună în prim plan eficiența – în special dacă ținem cont că producătorii promovează astfel de modele în dorința de a sublinia progresele pe care le realizează la capitolul reducerii emisiilor poluante nocive. Însă – iar monoposturile recente de Formula 1 sunt dovada vie – orice monedă are două fațete: hibridizarea are nu doar potențial de eficientizare, ci și de creștere a performanțelor. Un exemplu bun ar fi modelul R1 550 Hybrid al producătorului de nișă Sin Cars (atenție să nu îl încurcați cu S1, un bizar model „modular”, al cărui caroserie, interior și sistem de propulsie pot fi schimbate după necesități). Avem de-a face cu un plug-in hybrid derivat din versiunea clasică cu propulsie termică R1, care combină un propulsor V8 de 6,2 litri (preluat de la Chevrolet Corvette) amplasat central, cu un singur motor electric ce acționează roțile față cu cei 120 CP ai săi – șoferul își poate chiar îngădui clipe de relaxare în modul complet electric la viteze de maxim 100 km/h și pe o distanță de până la 60 km. Un adevărat producător „boutique”, Sin Cars a apărut abia în 2012, însă iată că mărcile exotice sunt și cele capabile să se adapteze rapid la trend-uri, versiunea R1 550 Hybrid sosind la doar un an distanță de la prezentarea modelului standard R1, tot la Geneva. Iar graba nu pare să fi stricat treaba – dacă ținem cont de cei 570 CP și de posibilitatea de a opta pentru o versiune cu până la 800 CP.

R1 550 Hybrid - Sin Cars
R1 550 Hybrid – Sin Cars

Dacă aveți încredere mai degrabă într-un producător consacrat pentru a scăpa în mod potențial de metehnele elementelor de „early-adopter”, vă recomandăm noul Polestar 1, sosit în premieră pe Bătrânul Continent după prezentarea din China de la sfârșitul anului trecut. Numele rezonează nu doar cu pasionații mărcii Volvo ci și cu fanii motorsportului în general, deoarece Polestar a pornit la drum (înainte de a deveni subsidiar Volvo și de acum marcă de sine stătătoare) cu entuziasm modificând automobile Volvo pentru competițiile de pe circuite. Acum noul brand Polestar este un adevărat ambasador pentru viziunea ecologică a Volvo Cars – ca de obicei având și o puternică ambianță scandinavă. Știm că aceasta din urmă de obicei îmbie la meditație și relaxare, dar asta nu înseamnă că nu se combină în mod fericit cu designul clasic-modern de coupe grand touring și cu tehnologiile de ultimă oră care l-au creat și vor încerca să-l impună pe piață. Cârcotașii ar putea spune că este un model „de China” sau o simplă versiune cu două portiere a seriei 90 de la Volvo. Specialiștii vor argumenta însă că Polestar 1 deschide o nișă pentru constructor – cea a produselor premium cu performanțe înalte și eficiență de invidiat. Aceasta deoarece modelul 1 reușește să combine fără mari compromisuri ce este mai bun din ambele extreme ale tehnologiilor hibride – sub capotă sistemul de propulsie oferă mulți cai putere în timp ce autonomia în modul electric este poate cea mai bună din zona plug in hybrid – 150 de kilometri. Secretul succesului pare să stea în abordare – platforma SPA a fost intens modificată iar peste tot pe unde a fost posibil a fost redusă greutatea, cu fibra de carbon fiind utilizată pentru întreaga caroserie, oferind în plus și o rigiditate torsionară cu 45% mai mare.

Polestar 1 Volvo Hybrid Coupe -Geneva Motor Show 2018
Polestar 1 Volvo Hybrid Coupe -Geneva Motor Show 2018

 Până acum am vorbit despre sfera exoticului „palpabil”, însă de acum este timpul să trecem la zona extremă – dovadă clară a potențialului reprezentat de noile tehnologii hibride sau electrice. Astfel, un ultim reprezentant al zonei semi-electrice este noul Aston Martin Valkyrie AMR Pro, model destinat exclusiv circuitelor și derivat din hypercar-ul Valkyrie. Acesta din urmă în mod interesant – dezvoltat de AM împreună cu echipa de Formula 1 Red Bull Racing – nu folosește „decât” un propulsor clasic V12 de 6,5 litri creat împreună cu Cosworth și capabil de cel puțin 820 CP (pentru un raport greutate/putere perfect, de 1:1). În schimb, AMR Pro trece dincolo de pragul „psihologic” de 1000 CP, oferind celor doar 25 de viitori norocoși proprietari peste 1100 CP. Totul ambalat într-un ansamblu destinat „felierii” aerului cât mai repede posibil – pe la 362 km/h ca să fim mai preciși – și care ar trebui să fie capabil în cazul echipării la bord cu un set de mâini și picioare cu har să concureze timpii realizați de prototipurile din clasa LMP1.  

Aston Martin Valkyrie AMR Pro
Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Și navetele spațiale ar trebui să fie EV

După ce un anume producător de tip startup a ajuns printre cele mai iubite (de investitori) companii tranzacționate pe bursa americană și a reușit să dovedească în lumea reală că automobilele electrice pot fi frumoase, practice, puternice, performante… și extrem de eficiente, nimic nu a mai fost la fel… sau aproape. Producătorii auto tradiționali nu au încă un răspuns concret, de serie, pentru automobilele electrice produse de Tesla – astfel încât consumatorii au de ales. Fie plătesc prețul premium cerut și justificat de tehnologiile Tesla, fie aleg o abordare mai accesibilă, dar cu multiple compromisuri. Știm cu toții – un e-Golf sau un Renault Zoe vor costa mai puțin, dar nu vor oferi capabilitățile mărcii americane în materie de timpi de reîncărcare sau autonomie, darămite cele de la capitolul performanțe. Progrese se fac… însă încet și foarte încet. Astfel, sunt necesare soluții alternative, care să motiveze (să fim sinceri, nu te vei îndrăgosti de un Zoe) și să facă saltul tehnic, necesar pentru a atinge un nivel mai mare de credibilitate în fața publicului larg. Un posibil răspuns este oferit de noul Cupra e-Racer, prezentat de recent înființata marcă subsidiar a spaniolilor de la Seat. Este un model strict destinat circuitelor de touring car, însă mai important este că poate oferi un preview pentru viitoare tehnologii ce vor fi utilizate pe modelele electrice ale grupului Volkswagen. Tracțiune spate (Leon TCR, din care este derivat, este invers), patru motoare electrice și un maxim de 570 CP… o rețetă mai aproape de lumea reală decât micile „albine” din Formula E.

SEAT Cupra e-Racer
SEAT Cupra e-Racer

O cu totul altă soluție electrică propune producătorul chinez Techrules prin intermediul modelului Ren RS – o actualizare în cheie competițională a modelului Ren, prezentat anul trecut tot la Geneva. Propulsia este tot electrică, însă monopostul este o versiune a soluției range-extender, cu autonomia oferită de baterii extinsă prin prezența la bord a unui sistem de propulsie alternativ.Dacă la modele precum BMW i3 Rex sau Chevrolet Volt se utilizează un mic propulsor termic ce încarcă bateriile, Techrules merge pe neobișnuita idee a folosirii unor micro-turbine. Acestea – două la număr – folosesc motorină din rezervorul de 80 de litri pentru a ține în viață un generator de curent ce încarcă bateria, care la rândul său oferă energia necesară celor șase motoare electrice. Sună complicat, dar cifrele din caseta tehnică sunt grăitoare – mai ales că performanțele excelente sunt însoțite de o autonomie de neimaginat pentru un EV.

Techrules REN RS
Techrules REN RS

Impresionant, însă parcă totul pălește în fața uneia dintre cele mai importante premiere de la Salonul Auto de la Geneva – Rimac C-Two. Despre Rimac Automobili vă putem spune că sunt un exemplu de reușită menit să ne dea și nouă românilor aripi – compania fiind originară din Croația și deja capabilă la doar câțiva ani de la fondarea sa în 2009 să ofere o a doua generație a unui hypercar complet electric. Și nu este nicidecum unul de neglijat – ci mai degrabă îl putem considera un prim răspuns autentic, profund European… la problema Tesla. Mai precis, Rimac C_Two se va lupta de la egal la egal cu a doua generație Tesla Roadster, dispunând de calitățile tehnice și estetice necesare. C_Two este inclusiv un exotic adevărat – doar 150 de doritori se vor bucura de cei 1914 cai putere și de accelerația la 100 km/h de doar 1,85 secunde, în mod potențial cea mai rapidă din lume (Tesla Roadster este la baremul de… 1,9 secunde!). Iar viteza maximă de 412 km/h nu înseamnă că norocoșii de la bord vor face pauze lungi și dese pentru reîncărcare – C_Two vine cu încărcare rapidă și o autonomie de 650 km NEDC.

Rimac C-Two
Rimac C-Two

Nu în ultimul rând, ar cam merita să existe aici și două mențiuni speciale. Este vorba despre două concepte realizate de studiouri de design europene – Pininfarina și I.DE.A. – pentru companii din China și care sunt… ei bine, foarte asemănătoare în concepție (oare chinezii renunță la copierea designului și se vor axa pe „împrumutul” tehnologic?!). Ambele înfățișează limuzine high-tech, ambele au aproximativ 1000 CP și vin cu o configurație 2+2 la interior. Preferatul nostru este, recunoaștem, Pininfarina HK GT (tehnic un coupe, dar ușile gullwing de dimensiuni mari îi dau caracteristici de sedan) – o propunere ce pare un pic mai fezabilă decât cea reprezentată de LVCHI Auto Venere.

LVCHI Auto Venere
LVCHI Auto Venere

 

Casete tehnice

 Sin Cars R1 550 Hybrid

Propulsie – hibridă, motor electric + V8 6,2 litri

Putere – Electric: 120 CP; Termic: 450 CP; Combinat: 570 CP

Cuplu – nc

Greutate – 1480 kg

Viteza maximă – nc

Accelerație 0-100 km/h – 3,5 secunde

Capacitate acumulatori – nc

Autonomie – 60 km în mod electric

Timp de încărcare – nc

Disponibilitate – nc  

Preț – €219.000

 

Volvo/Polestar 1

Propulsie – hibridă

Putere – Electric: nc; Termic: nc; Combinat: 600 CP

Cuplu – 1000 Nm

Greutate – nc

Viteza maximă – nc

Accelerație 0-100 km/h – nc

Capacitate acumulatori – nc

Autonomie – 150 km în mod electric

Timp de încărcare – nc

Disponibilitate – 2019  

Preț – depozit inițial €2500; abonament premium

 

Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Propulsie – hibridă, motor electric + V12 6,5 litri

Putere – Electric: nc; Termic: nc; Combinat: 1100 CP

Cuplu – nc

Greutate – 1000 kg

Viteza maximă – 362 km/h

Accelerație 0-100 km/h – nc

Capacitate acumulatori – nc

Autonomie – nc

Timp de încărcare – nc

Disponibilitate – 2020 

Preț – 25 de exemplare, toate vândute

 

Cupra e-Racer

Propulsie – electrică, patru motoare

Putere – Continuu: 400 CP, maxim 570 CP

Cuplu – nc

Greutate – nc

Viteza maximă – nc

Accelerație 0-100 km/h – nc

Capacitate acumulatori – 65 kWh

Autonomie – nc

Timp de încărcare – nc

Disponibilitate – nc

Preț – nc

 

Techrules Ren RS

Propulsie – electrică, șase motoare, generator, două micro-turbine, sistem TREV

Putere – 1287 CP

Cuplu – 2340 Nm

Greutate – nc

Viteza maximă – 330 km/h

Accelerație 0-100 km/h – 3 secunde

Capacitate acumulatori – 28,4 kWh

Autonomie – 1170 km NEDC

Timp de încărcare – nc

Disponibilitate – nc

Preț – nc

 

Rimac C_Two

Propulsie – electrică, patru motoare, AWD cu torque vectoring

Putere – 1914 CP

Cuplu – 2300 Nm

Greutate – 1950 kg

Viteza maximă – 412 km/h

Accelerație 0-100 km/h – 1,85 secunde

Capacitate acumulatori – 120 kWh

Autonomie – 650 km NEDC

Timp de încărcare – 250 kW DC Combo, 30 minute la 80%

Disponibilitate – 2020

Preț – nc, 150 unități

 

Pininfarina HK GT

Propulsie – electrică, patru motoare, AWD cu torque vectoring, range extender: ICE, fuel cell, micro-turbină

Putere – 1087 CP

Cuplu – nc

Greutate – nc

Viteza maximă – 350 km/h

Accelerație 0-100 km/h – 2,7 secunde

Capacitate acumulatori – 38 kWh

Autonomie – electric: 160 km; Rex: +1000 km

Timp de încărcare – nc

Disponibilitate – concept

 

LVCHI Auto Venere

Propulsie – electrică, patru motoare, AWD cu torque vectoring

Putere – 1006 CP

Cuplu – 1540 Nm

Greutate – 2100 kg

Viteza maximă – 286 km/h

Accelerație 0-100 km/h – 2,5 secunde

Capacitate acumulatori – 100 kWh

Autonomie – 652 km NEDC

Timp de încărcare – nc

Disponibilitate – 2019

Preț – nc